Strona główna
Lifestyle
Tutaj jesteś
Lifestyle dieta na zdrową cerę

Dieta na zdrową cerę – jak żywienie wpływa na naszą skórę?

Data publikacji 14 maja 2024


Stan cery może być powiązany ze sposobem żywienia. Z jednej strony, dla zachowania pięknej skóry potrzebne jest odżywianie jej od wewnątrz przez dostarczanie z dietą niezbędnych składników odżywczych. Z drugiej jednak strony – jest wiele produktów spożywczych, które mogą wpływać negatywnie na stan cery. Jak więc komponować jadłospis, aby zachować zdrową i piękną skórę? Jakich potraw unikać i co oprócz diety ma znaczący wpływ na stan cery? Podpowiadamy!

Najważniejsze składniki odżywcze dla zdrowia skóry

Dla zdrowia cery ważne jest, aby w odpowiednio skomponowanych posiłkach znalazły się takie substancje, jak:

  • Witamina C – jest ona niezbędna do produkcji kolagenu (dzięki niemu skóra jest elastyczna), wspiera likwidacje przebarwień i leczenie trądziku. Znajduje się m.in. w owocach cytrusowych, papryce, porzeczkach i w natce pietruszki.

  • Witamina A – łącznie prowitaminą A (czyli beta karotenem) ma wpływ na prawidłowe nawilżenie skóry oraz normalizację wydzielania łoju, a także na koloryt cery. Niedobór witaminy A może mieć swój wyraz także w stanie skóry. Gdy brakuje w diecie witaminy A, skóra jest sucha i się łuszczy. Witamina A wspiera też leczenie trądziku. Naturalne jej źródła to np. marchewka, papryka, morele.

  • Witamina D – wpływa na zmniejszenie produkcji sebum, wspomaga leczenie trądziku. Jej źródła to łosoś, pstrąg, tuńczyk, śledź, jajka.

  • Witamina E – wpływa korzystnie na nawilżenie skóry, łagodzi stany zapalne. Zawierają ją zdrowe oleje roślinne (np. rzepakowy) – spożywane jako dodatek do sałatek na zimno, orzechy, ryby, nabiał, owoce i warzywa.

  • Witamina PP – pomaga w kuracji trądziku. Można ją znaleźć w ryżu brązowym, tuńczyku, nasionach słonecznika.

  • Selen – działający antyseptycznie, zawarty w rybach.

  • Siarka oraz krzem – wspierające złuszczanie naskórka, znajdują się w jajkach, cebuli i czosnku.

  • Cynk – odpowiedzialny za absorbowanie nadmiaru sebum, znajduje się np. w chlebie pełnoziarnistym i jajkach.

  • Miedź – zawarta np. w kaszy gryczanej i orzechach.

  • Zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe – obecne np. w łososiu.

Bardzo duże znaczenie dla prawidłowego nawilżenia i zdrowia cery ma także wypijanie odpowiedniej ilości wody każdego dnia.

nawadnianie organizmu

Wpływ diety na skórę – co pomaga, a co szkodzi cerze?

Spoglądając na powyższą listę składników sprzyjających zdrowiu cery okazuje się, że w diecie warto uwzględniać owoce i warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe, kasze, zdrowe tłuszcze spożywane na zimno (np. olej rzepakowy), ryby, jajka i orzechy.

Z kolei produkty, których częste spożywanie może pogorszyć stan cery, to:

  • słodycze – mogą one nasilać intensywność zmian trądzikowych i innych problemów skórnych;

  • produkty przetworzone (np. żywność z puszek), obfitująca w tłuszcze trans – wpływają one na nasilenie stanów zapalnych skóry i zmniejszenie jej elastyczności;

  • słone przekąski – sprzyjają obrzękom;

  • alkohol i papierosy – nasilają tworzenie się zmarszczek, przebarwień i zmian trądzikowych.

Co oprócz diety ma wpływ na zdrowie cery?

Oprócz zdrowej diety znaczny wpływ na cerę ma także jej pielęgnacja, uwzględniająca:

  • prawidłowy dobór kosmetyków

  • dokładny demakijaż

  • zdrowy sen

  • czas na odpoczynek i relaks.

Zdrowy tryb życia i dbałość o cerę idą więc ze sobą w parze. Ważne jest także wyrobienie sobie prawidłowych nawyków, takich jak np. zmywanie makijażu zaraz po pracy (niezwykle istotne jest, aby nie kłaść się spać w makijażu). Duże znaczenie ma dokładność, jak i rodzaj kosmetyków używanych do demakijażu. Zawsze powinny być one dostosowane do typu cery. Dobrą praktyką jest więc dokładne czytanie etykiet kosmetyków. To na nich umieszczone są najważniejsze informacje o płynach micelarnych i mleczkach do demakijażu.

dieta na zdrową cerę

Zdrowa cera – podsumowanie

Teraz już wiesz, jakich składników nie może zabraknąć w diecie, dbając o zdrowie skóry. Komponuj zdrowo jadłospis, dobrze się wysypiaj, jeżeli to możliwe – unikaj stresu i stosuj techniki relaksacyjne. To wszystko, plus dokładny demakijaż każdego dnia, prawidłowo dobrane kosmetyki i nawodnienie organizmu to ważne czynniki dla każdego, kto chce poprawić i utrzymać dobry stan skóry. Dbaj o siebie, aby cieszyć się piękną i promienną cerą każdego dnia!

Artykuł sponsorowany

Witamina D3

Redakcja dietymedicago.pl

Poznaj naszą redakcję! Na dietymedicago.pl łączymy pasję do zdrowego stylu życia z fachową wiedzą. Znajdziesz u nas inspiracje na smaczne przepisy, porady dotyczące diety oraz lifestyle'u, a także najlepsze triki urodowe.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?