dietymedicago.pl

Strona poświęcona tematyce zdrowia i odżywiania.

Lifestyle

Czym dieta wege różni się od pozostałych?

Czym dieta wege różni się od pozostałych?

Mimo że tradycyjna kuchnia polska zdecydowanie bazuje na daniach mięsnych, coraz więcej Polaków decyduje się na odejście od tego zwyczaju. Z roku na rok przybywa Polaków, którzy rezygnują ze spożywania mięsa i produktów odzwierzęcych – w zależności czy taka rezygnacja jest całkowita, czy też częściowa, wyróżniamy różne rodzaje diety. Najpopularniejszą z nich jest dieta wegetariańska. Na czym polega, czym różni się od innych diet i o czym należy pamiętać wdrażając taki jadłospis w swoje życie? To najczęstsze pytania, na które wyczerpujące odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.

Dieta wegetariańska – dlaczego staje się coraz bardziej popularna?

Choć niewiele osób o tym wie, dieta vege ma bardzo długą historię – jej początków upatruje się już w drugim tysiącleciu przed naszą erą, natomiast w Europie zaistniała już sześć wieków przed Chrystusem. Obecnie ten rodzaj diety staje się coraz bardziej popularny ze względu na liczne korzyści. Rezygnacja ze spożywania mięsa przekłada się bowiem na redukcję ryzyka wystąpienia licznych chorób, takich jak rak jelita grubego, oraz niższe BMI – dieta pozbawiona mięsa często idzie w parze ze spadkiem wagi. Przejście na dietę wegetariańską bardzo często jest również wyrazem sprzeciwu wobec niehumanitarnego traktowania zwierząt hodowlanych. Taki krok niesie ponadto wiele korzyści dla środowiska naturalnego, a także… naszego portfela! Roślinne źródła białka potrafią być nawet kilkukrotnie tańsze od mięsa, a przy tym naprawdę smaczne.

Na czym polega dieta wege?

Dieta wege, weganizm, a może dieta jarska? Każda z nich polega na rezygnacji z pewnych produktów odzwierzęcych, choć różnice między nimi są znaczne. Dieta wegetariańska, czyli najpopularniejsza i najbardziej znana z diet roślinnych, polega na wykluczeniu mięsa z jadłospisu. Jej pewną odmianą jest dieta jarska, która polega na spożywaniu wyłącznie mięsa ryb i owoców morza, przy czym reszta diety jest roślinna – taką osobę nazywamy jaroszem, choć niekiedy nazwę tą stosuje się zamiennie z wegetarianinem. Weganin natomiast to osoba, która nie tylko rezygnuje z jedzenia jakiegokolwiek mięsa, ale odstawia również wszelkie produkty odzwierzęce, takie jak jajka, mleko czy nawet miód. Weganie bardzo często nie kupują również produktów wykonanych z naturalnej skóry czy futra.

Osoby, które chcą postawić pierwsze kroki w kierunku roślinnego odżywiania, często pytają ,,na czym polega dieta wege?”. Jej podstawą będą przede wszystkim owoce, warzywa, rośliny strączkowe, orzechy, nasiona oraz oleje roślinne.

Dieta wegetariańska – korzyści i wyzwania

Istnieją liczne badania, które potwierdzają korzystny wpływ diety wegetariańskiej na zdrowie – mówi się nawet, że taki sposób odżywiania się zmniejsza prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci. Jednak decydując się na dietę vege należy mieć również świadomość wyzwań, jakie się z nią wiążą. Przede wszystkim taki krok wymaga zastępowania mięsa odpowiednimi produktami, które dostarczają podobnych witamin oraz minerałów. Wegetarianie, którzy źle bilansują swój jadłospis, bardzo często borykają się z niedoborem kwasów omega 3, żelaza, jodu i witaminy B12, co może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. W związku z tym praktykującym dietę wegetariańskiej nierzadko zaleca się odpowiednią suplementację.

Najpopularniejsze zamienniki mięsa w diecie wege

Dieta wege bardzo często pobudza pokłady kreatywności, jeśli chodzi o komponowanie posiłków, a także zachęca do próbowania nowych kuchni i potraw. Wynika to między innymi z konieczności znalezienia wartościowych odpowiedników mięsa, które dostarcza nie tylko białka, ale również żelaza czy witamin z grupy B. Najłatwiejszym sposobem jest sięgnięcie po gotowe zamienniki mięsa, jednak należy mieć się na baczności – nie każdy tego rodzaju produkt będzie miał dobry skład. Osoby praktykujące dietę roślinną stawiają najczęściej na rośliny strączkowe, takie jak soczewica czy ciecierzyca, a także produkty powstałe z soi, spośród których najbardziej popularnym i najszerzej dostępnym jest tofu. Niekiedy dobrym zamiennikiem mięsa mogą być również grzyby, orzechy, pestki oraz niektóre warzywa.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij