dietymedicago.pl

Strona poświęcona tematyce zdrowia i odżywiania.

Lifestyle

Wzmocnienie serca? To jak najbardziej możliwe

Wzmocnienie serca? To jak najbardziej możliwe

Chcąc wzmocnić serce oraz układ krążenia, warto pamiętać o dostarczaniu organizmowi potrzebnych mu witamin, minerałów i składników odżywczych. Można to robić poprzez spożywanie dobrze zbilansowanych i różnorodnych posiłków, ale też poprzez wdrożenie skutecznej i odpowiedniej suplementacji. Obecnie na rynku znaleźć można różnorodne suplementy diety, dlatego też należy wiedzieć, jakie składniki są niezbędne dla prawidłowej pracy serca.

Jeżeli chodzi o witaminy na wzmocnienie serca to w ich składzie zdecydowanie nie może zabraknąć witamin z grupy B – w tym m.in. B9. Jest to inaczej kwas foliowy, który kojarzony jest zwykle z okresem ciąży. Warto jednak pamiętać, że ma on też duży wpływ na stan serca człowieka. Jest istotną substancją w profilaktyce przeciwzawałowej oraz przeciwudarowej. Kwas foliowy wspiera w zachowaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny, która reguluje wytwarzanie tlenku azotu, czyli substancji odpowiedzialnej za rozkurcz naczyń krwionośnych oraz zwiększenie przepływu krwi. Ponadto związek ten pobudza mechanizmy powstawania czerwonych krwinek. Jego niedobory przyczyniają się do kołatania serca i niedokrwistości. Kwas foliowy jest więc szczególnie ważny dla serca, a można go znaleźć w takich produktach jak:

  • rośliny strączkowe,
  • zielone warzywa,
  • produkty pełnoziarniste.

Aby można mówić o zdrowym sercu, należy zadbać też o odpowiednią podaż witaminy B6 i B12. Niedobór tych witamin niesie ze sobą poważne konsekwencje. Związki te wspierają w zachowaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny, która jest powszechnym czynnikiem zmian zakrzepowych i miażdżycowych. Ponadto wspomniane substancje odpowiadają też za właściwą produkcję czerwonych krwinek. Preparaty wzmacniające serce często zawierają w sobie witaminę B6. Związek ten bierze udział w tworzeniu hemoglobiny, która przenosi tlen z płuc do tkanek oraz zwraca dwutlenek węgla. Substancja ta oddziałuje też na ciśnienie tętnicze krwi oraz skurcze mięśni serca. Jej niedobór na zły wpływ na funkcjonowanie serca i może prowadzić do udaru czy choroby niedokrwiennej tego organu. Jeśli chodzi o witaminę B12, to chroni ona serce przed stresem nitrozacyjnym, który skutkuje spadkiem ciśnienia tętniczego, niewydolnością mięśnia sercowego, rozwojem arytmii czy miażdżycy. Witamina B12 jest też ważna dla serca z innego powodu – zmniejsza poziom lipidów we krwi. Gdzie można znaleźć witaminę B6? Są to przede wszystkim banany, ryby, ziemniaki, ciecierzyca. Pomocne mogą okazać się wysokiej jakości suplementy diety oferowane przez sklep internetowy Nutropharma zawierające witaminy z grupy B.

Jeśli chodzi o witaminę B12, jest ona obecna w takich artykułach spożywczych jak nabiał, jajka, mięso, grzyby.

To nie wszystkie witaminy z grupy B mające realny wpływ na zdrowie serca. Równie istotna jest tu witamina B1. Jej zbyt niski poziom w organizmie może przyczynić się do niewydolności krążenia, zaburzeń pracy oraz powiększenia wymiarów mięśnia sercowego. Duże braki tej substancji skutkują czasem nawet rozwojem choroby beri-beri. Gdzie znajduje się witamina B1? Do głównych źródeł zalicza się:

  • orzechy,
  • produkty zbożowe,
  • podroby,
  • rośliny strączkowe,
  • drożdże.

Witamina C

Według naukowców witamina C wpływa korzystnie na pracę serca. Sprawia, że naczynia krwionośne są mocne i elastyczne. Muszą o niej pamiętać zwłaszcza nałogowi palacze, ponieważ dym tytoniowy usuwa z organizmu ten związek. To właśnie dlatego osoby palące są szczególnie narażone na kłopoty z sercem. Ponadto, zapotrzebowanie na witaminę C zwiększa stres, używki czy zła dieta. Preparaty wzmacniające serce z witaminą C mogą zmniejszyć ciśnienie krwi o 5mm Hg u osób cierpiących na nadciśnienie.

Witamina D

Witamina D wytwarzana jest w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Niestety wiele osób zmaga się z jej niedoborem. Może być też pobrana z żywności, ale znajduje się tylko wyłącznie w niektórych produktach, takich jak: tłuste ryby, margaryna, jajka czy produkty mleczne. Warto sięgnąć po środki wzmacniające serce z tą właśnie witaminą. Jest ona nieoceniona dla serca, gdyż zmniejsza procesy zapalne, usprawnia działanie układu renina-angiotensyna-aldosteron oraz reguluje krzepliwość krwi. Wpływa też na regulację poziomu stresu oksydacyjnego.

Kwasy omega-3

Aby wzmocnić serce, warto też rozpocząć suplementację kwasów omega-3. Związki te zmniejszają ryzyko wystąpienia takiego zjawiska jak zawał serca. Ponadto pomagają regulować ciśnienie tętnicze krwi. Kwasy omega-3 wykazują też działanie przeciwzapalne i pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu, który przyczynia się do rozwoju miażdżycy. Aby dostarczyć organizmowi kwasów omega-3 warto spożywać olej z lnu, olej rzepakowy, olej z awokado, migdały, orzechy włoskie, tłuste ryby morskie, szpinak, jarmuż, brokuły czy brukselkę.

Witamina K

Na funkcjonowanie serca wpływa też korzystnie witamina K. Reguluje ona homeostazę wapnia, przez aktywację białka, które przeciwdziała gromadzeniu się wapnia w naczyniach krwionośnych. Ponadto substancja ta zmniejsza ryzyko rozwoju choroby wieńcowej i spowalnia postęp zwapniania naczyń krwionośnych oraz zastawek.

Koenzym Q10

Okazuje się, że na pracę serca działa też koenzym Q10. Odgrywa on ważną funkcję w procesach produkcji energii przez wszelkie komórki. Serce to ciężko i nieustannie pracujący mięsień. Właśnie dlatego potrzebuje stałych i sporych porcji koenzymu Q10, czyli ubichinonu. Co ważne, wraz z wiekiem poziom tego związku maleje. Właśnie dlatego niezwykle ważna jest jego suplementacja.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij

O autorze

Cześć! Jestem Kasia, pasjonatka zdrowego stylu życia. Moją misją jest przekazywanie Wam najnowszych informacji o zdrowiu w sposób, który zaraża pozytywną energią. Nieustannie poszukuję fascynujących faktów i ciekawostek, które pomogą Wam pielęgnować zdrowie w najbardziej stylowy sposób. To nie tylko praca, to dla mnie przyjemność dzielenia się z Wami tajemnicami długiego, zdrowego życia. 🌿💪