dietymedicago.pl

Strona poświęcona tematyce zdrowia i odżywiania.

Lifestyle

Objawy niedoboru cynku: jak je rozpoznać i jak przeciwdziałać?

Objawy niedoboru cynku: jak je rozpoznać i jak przeciwdziałać?

Mika Baumeister on Unsplash

Cynk to pierwiastek, który po raz pierwszy został wyizolowany w 1746 r. przez niemieckiego naukowca Andreasa Marggrafa. Jest to mikroelement obecny zarówno w organizmach roślinnych, zwierzęcych, jak i ludzkich. Nie ulega wątpliwości, że pełni niezwykle istotne funkcje w życiu człowieka. To właśnie dlatego przez wielu jest określany jako pierwiastek zdrowia. W związku z tym warto zwrócić uwagę na to, jak można rozpoznać niedobory cynku, a także jak im zapobiegać.

Rola cynku w organizmie człowieka

Wspomniano już, że cynk pełni istotną rolę dla ludzkiego zdrowia. W istocie pierwiastek ten wpływa m.in. na syntezę białek, krwinek czerwonych czy hormonów. Poza tym przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania błon śluzowych i skóry człowieka. Łatwo wywnioskować, że jego niedobór może prowadzić do wielu zaburzeń, w tym do nieprawidłowego przebiegu procesów fizjologicznych. To jednak nie wszystko. Zbyt niski poziom cynku w organizmie może odpowiadać za niedobory immunologiczne, wtórną niedoczynność tarczycy, a także upośledzenie funkcji poznawczych. Jego rola jest nieoceniona w szczególności w trakcie okresu rozwoju płodowego oraz w dzieciństwie. Wiele badań wskazuje na to, że jego niedobory mogą mieć związek z nieprawidłowym rozwojem dziecka. Jedna z takich publikacji skupiała się na zbadaniu poziomu cynku u dzieci z autyzmem. Wspomniani pacjenci, w grupie wiekowej 0-3 lat, wykazywali znaczny niedobór tego pierwiastka.

Jak rozpoznać niedobory cynku?

Analizę tego, jak rozpoznać niedobory cynku warto rozpocząć od podania prawidłowych wartości, które powinny być dostarczane do ludzkiego organizmu. Te są uzależnione m.in. od wieku. Przykładowo, zakłada się, że dla noworodków jest to około 3-5 mg dziennie, dla dzieci 10 mg, a dla osób dorosłych nawet do 15 mg dziennie. Spośród tego, cynk w większości jest magazynowany w mięśniach (około 50%) oraz tkance kostnej (20-30%). Z kolei jego niedobory mogą dawać wiele objawów. Wśród typowych wskazuje się m.in. na:

  • nadmierne przesuszanie skóry,
  • zaostrzenie lub pojawienie się trądziku,
  • osłabioną kondycję włosów,
  • problemy z koncentracją,
  • problemy z tarczycą,
  • biegunki,
  • osłabienie wzroku, w szczególności w porze nocnej.

Poza wspomnianymi powyżej przykładami, niedobory cynku mogą powodować zaburzenia depresyjne czy osłabienie układu odpornościowego. Co istotne, zbyt niskie stężenie cynku w organizmie jest szczególnie niebezpieczne dla kobiet w ciąży, ponieważ może negatywnie oddziaływać zarówno na matkę, jak i płód.

Przeciwdziałanie niedoborom cynku

Nie ulega wątpliwości, że utrzymywanie prawidłowego poziomu każdego pierwiastka w organizmie jest niezwykle ważne. Wspomniana teza odnosi się również do cynku. Warto zauważyć, że ten mikroelement dostarcza się do organizmu poprzez spożywanie odpowiedniej żywności. Wysoką zawartością cynku charakteryzują się np. ostrygi, wątróbka, wołowina, orzechy, ser żółty czy drób.

Niemniej jednak warto również wziąć pod uwagę suplementację, która stanowi skuteczną metodę w walce z niedoborami cynku. Spośród dostępnej oferty drogerii Puls dla Zdrowia pod adresem https://pulsdlazdrowia.pl/1317-cynk warto wybrać jeden z produktów, który przyczyni się do uzupełnienia braków. Niezwykle skuteczne mogą okazać się np. kapsułki, które są wygodne w codziennej suplementacji. Z kolei osoby, które nie przepadają za tabletkami, mogą wybrać musujące preparaty, które wystarczy rozpuścić w wodzie.

Przedawkowanie cynku

Należy pamiętać o tym, aby przestrzegać zalecanych dawek dziennych. Przekroczenie norm może prowadzić do przedawkowania cynku, które objawia się m.in. zaburzeniami immunologicznymi, a także negatywnym wpływem na metabolizm miedzi i żelaza. Ponadto nadmiar cynku w organizmie może powodować zmniejszenie stężenia frakcji tzw. dobrego cholesterolu HDL.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij

O autorze

Cześć! Jestem Kasia, pasjonatka zdrowego stylu życia. Moją misją jest przekazywanie Wam najnowszych informacji o zdrowiu w sposób, który zaraża pozytywną energią. Nieustannie poszukuję fascynujących faktów i ciekawostek, które pomogą Wam pielęgnować zdrowie w najbardziej stylowy sposób. To nie tylko praca, to dla mnie przyjemność dzielenia się z Wami tajemnicami długiego, zdrowego życia. 🌿💪