Artykuły

Poznajemy antyoksydanty
17-03-2019

Poznajemy antyoksydanty

Dieta bogata w pokarm pochodzenia roślinnego, jest równocześnie bogata w ważną grupę związków jaką może zawierać żywność – mianowicie w antyoksydanty. Związki te, dzięki zróżnicowanym mechanizmom odpowiadającym za działanie antyoksydacyjne, skutecznie zapobiegają stresowi oksydacyjnemu, który jest składową mechanizmów wielu chorób.
Owies zaskakuje
17-02-2019

Owies zaskakuje

Zboża towarzyszą człowiekowi od tysiącleci. To właśnie one i ich przetwory obok hodowli zwierząt pozwoliły człowiekowi porzucić koczowniczo – zbieracki tryb życia. Przemieniły nomada w rolnika i pozwoliły na gromadzenie nadwyżek pochodzących z upraw, a ponieważ oznaczało to stabilność pozyskiwania energii z pożywienia, człowiek mógł zacząć rozwijać się na polach innych niż tylko przetrwanie. To, że owies zaistniał na polskim rynku produktów spożywczych zawdzięczamy Henrykowi Gąsiorowskiemu, który w latach ’90 ubiegłego wieku zainicjował pionierskie studia nad tym zbożem.
Grzyby - niedoceniany skarb
11-02-2019

Grzyby - niedoceniany skarb

Jesień tego roku zdecydowanie postanowiła rozpieścić wszystkich pragnących odpocząć na łonie natury. Dodatnie temperatury pasujące bardziej do późnego lata, jeszcze w październiku zachęcały do aktywności na świeżym powietrzu. Jednym z wielu pomysłów idealnych do zrealizowania w taką pogodę było pójście do lasu i grzybobranie, które ma długą tradycję w Polsce. Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że my, Polacy jesteśmy miłośnikami tych darów lasu. Cenimy grzyby za ich smak i aromat.
Aronia
03-02-2019

Aronia

Żywność funkcjonalna jest normalną żywnością, z której usunięto szkodliwe składniki, lub wzbogacono ją o składniki aktywne fizjologiczne, tak aby otrzymać produkt posiadający odpowiednią wartość odżywczą oraz podnoszący kondycją zdrowotną człowieka. Istnieje również jeszcze jedna kategoria takiego pokarmu, mianowicie żywność, która w postaci surowej i nieprzetworzonej jest tak bogata w prozdrowotne składniki, niejako z natury, że nie wymaga żadnych dodatkowych zabiegów by być w pełni funkcjonalną i wartościową dla organizmu człowieka. W tym artykule przedstawiona zostanie aronia.
Oliwa z oliwek.
03-12-2018

Oliwa z oliwek.

Czy obecności tłuszczy w diecie należy się bać? Oczywiście nie, przy założeniu, że rozróżniamy tłuszcze potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania od tych szkodliwych, pustokalorycznych. Niestety dla naszego mózgu, w procesie spożywania pokarmu nie istnieje taka różnica. Jest organem, który pobiera najwięcej energii i ewolucyjnie „nastawiony” jest wysoce odżywcze, kaloryczne substancje (człowiek posiada w jamie ustnej receptory wrażliwe na kwasy tłuszczowe).
Orzech włoski.
03-12-2018

Orzech włoski.

W natłoku codzienności i obowiązków, w gonitwie i pośpiechu, uwierzyliśmy, że jest coś, co będzie nas wspierać. Doda sił i zdrowia, a dodatkowo stosowane regularnie korzystnie wpłyną na dobrostan całego organizmu. Suplementy diety. Dobre na wszystko, jak przekonują wszechobecne reklamy. Czy aby na pewno? Czy warto wprowadzać do ciała substancje, nierzadko nieprzebadane farmakologicznie, podczas gdy w przydomowym warzywniaku naturalnych super-suplementów jest na pęczki? I wcale nie oznacza to spożywania kilogramów warzyw. Dla przykładu: zjedzenie 3 orzechów włoskich pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3! Orzechy włoskie z powodzeniem mogą zastąpić ryby w codziennej diecie – zawierają wielonienasycone tłuszcze obniżające poziom cholesterolu i działają przeciwzakrzepowo a dzięki obecności L-argininy działają na układ sercowo-naczyniowy. Dlatego też ten artykuł poświęcony będzie właśnie orzechowi włoskiemu.
Dlaczego warto jeść orzechy
12-11-2018

Dlaczego warto jeść orzechy

Orzechy, wbrew niektórym utartym opiniom, są niezwykle cenną grupą żywności z punktu widzenia wartości odżywczej. Obfitują w ważne składniki takie jak niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), białko, błonnik, witaminy m.in. E i B6, kwas foliowy, niacyna czy pierwiastki mineralne. Co ciekawe i istotne, niejednokrotnie już jedna porcja orzechów jest w stanie pokryć dzienne zapotrzebowanie na niektóre z powyższych składników.
Co warto wiedzieć o
30-10-2018

Co warto wiedzieć o "mlekach" roślinnych

Osoby, które z przyczyn zdrowotnych lub etycznych nie mogą spożywać mleka zwierzęcego, skłaniają się do poszukiwania na rynku konsumenckim roślinnych zamienników tegoż mleka. Paradoksem jest to, że produkt przynoszący wiele dobrego dla zdrowia i kondycji człowieka jakim jest mleko krowie, został, poprzez proces intensywnej produkcji, doprowadzony do takiego stanu, iż najczęściej szkodzi osobom pijącym go.
Co jeść po usunięciu pęcherzyka żółciowego
07-06-2018

Co jeść po usunięciu pęcherzyka żółciowego

Kamica żółciowa jest najczęstszą chorobą pęcherzyka żółciowego. Dochodzi do niej, gdy odpływ żółci z dróg żółciowych jest zaburzony. Winny jest tu nieodpowiedni skład żółci. Zaburzenia równowagi składu substancji prowadzą do łączenia się kryształków cholesterolu z solami wapnia, co prowadzi do powstawania złogów w pęcherzyku żółciowym lub drogach żółciowych. Do rozwoju choroby może przyczynić się otyłość, cukrzyca, hiperlipidemie.
Stłuszczenie wątroby- leki nie wystarczą. Skuteczne leczenie dietą.

Stłuszczenie wątroby- leki nie wystarczą. Skuteczne leczenie dietą.

Wśród chorób cywilizacyjnych, których przyczyną są nieodpowiednie nawyki żywieniowe i styl życia, najczęściej wspomina się o cukrzycy typu 2 oraz powikłaniach ze strony układu krwionośnego. Tymczasem jest jeszcze jeden jeden ogran, który jest ogromnie obciążony, gdy nie dbamy o zdrową dietę.